خازن کوپلاژ تخلیه جزئی TESLA CC

خازن کوپلاژ TESLA CCطراحی شده براساس استانداردهای IEEE1434و IEC60034-2

مناسب و دقیق برای انجام تستهای آنلاین و آفلاین تخلیه جزیی

مناسب تست تمام کابل ها، موتور و ژنراتورهای فشارقوی

استقامت الکتریکی و عایقی بالا و ایمن

کاربرد در صنعت

خازن کوپلاژ تست تخلیه جزیی سنسوری جهت نمونه‌گیری و اندازه‌گیری بار الکتریکی از کلیه تجهیزات فشارقوی به‌خصوص ژنراتورهای نیروگاهی می‌باشد. از این سنسور برای بررسی آنلاین پارامتر تخلیه جزئی (PD) به منظوره تعیین سلامت و طول عمر تجهیزات مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد و روش‌های نصب

این کوپلر مستقیم بر روی خروجی ژنراتور فشارقوی (busduct) نصب‌شده (در ولتاژ ۱۵۷۰۰ ولت) و به‌صورت بلادرنگ ( real time) از سیم‌پیچ داخل هسته استاتور نمونه‌برداری کرده و با نسبت تبدیل ۸۰۰۰ به یک ، سیگنال‌ها را برای دستگاه اندازه‌گیری ارسال می‌کند. علاوه بر نمونه‌گیری مقدار ظرفیت خازنی به‌نوعی طراحی‌شده تا سیگنال ولتاژ شبکه در خروجی به‌شدت افت کرده (کمتر از دو ولت) ولی سیگنال‌های تخلیه جزیی سیم‌پیچ استاتور با کمترین افت به مدار اندازه‌گیری ارسال گردد. از این سنسورها به دو روش می‌توان استفاده کرد. روش اول به روش کانادایی یا دو کوپلره مرسوم می‌باشد. در این روش برای هر فاز از دو سنسور استفاده می‌گردد. به‌این‌ترتیب که کوپلر اول سمت ژنراتور و کوپلر دوم در فاصله‌ی حدود ۴ متری از کوپلر اول نصب می‌شود. خروجی هر دو سنسور به یک مدار دیفرانسیلی متصل شده و طول کابل‌ها تا مدار دیفرانسیل به نحوی انتخاب و کالیبره می‌شود که نویزهای ورودی از سمت شبکه هم‌زمانبه مدار دیفرانسیل رسیده و حذف می‌گردد ولی سیگنال‌های تخلیه ناشی از ژنراتور غیر هم‌زمان رسیده و اندازه‌گیری می‌گردد. نمونه‌ای از این سیستم در نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان توسط شرکت تسلا پیشرو نصب‌شده است.

روش دوم به روش اروپایی یا روش تک کوپلره مرسوم است. در این روش برای هر فاز یک کوپلر استفاده می‌شود و نویزهای وارده از سمت شبکه از طریق الگوریتم‌های حذف نویز در سیستمی با پهنای باند بالا حذف می‌گردد. نمونه‌ای از این سیستم نیز در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان توسط شرکت تسلا پیشرو نصب‌شده است. عمر این کوپلرها متناسب با شرایط نگهداری و محیطی به‌خصوص دمای کار می‌باشد ولی به‌صورت میانگین در سیستم‌های نصب تک کوپلره و دو کوپلره در حدود ۱۴۰ هزار ساعت می‌باشد.

گالری تصاویر

فهرست