1.مقدمه
تخلیه الکتریکی جزئی که در تجهیزات فشارقوی رخ می دهد عبارت است از جرقه های بسیارکوچک که در نقاط با شدت میدان بزرگ ایجاد می شود.تخلیه های الکتریکی در موتورها و ژنراتورهای فشارقوی بدون استثنا رخ می دهد و دلیل آن بالا بودن شدت میدان عایق تا چند کیلو ولت بر میلیمتر و نوع ساختار عایقی می باشد.گرچه تخلیه الکتریکی جزئی پدیده ایست که در پیر شدن عایق و شکست عایق نقش اساسی دارد ولی در عین حال بهترین مشخصه ایست که می توان با اندازه گیری و پایش دوره ای یا آنلاین آن به وضعیت سیستم عایقی ماشین مورد نظر پی برد.
2.تعریف تخلیه الکتریکی جزئی
همانطور که اشاره شد تخلیه جزئی عبارت است از جرقه های بسیارکوچک در ابعاد میکرونی که بدلیل بالا بودن شدت میدان در ماشین های فشارقوی بوجود می آید.تخلیه جزئی آثار متعددی همچون اثر حرارتی، اثر شیمیایی، اثر الکتریکی، اثر صوتی و فراصوتی، اثر الکترومغناطیسی و اثر نوری دارد.استفاده از حسگرهایی که میتوانند این آثار ایجاد شده را پایش و ثبت کنند در اندازه گیری تخلیه جزئی میتواند مفید باشند.
3.اهمیت پایش وضعیت عایقی ژنراتور
ژنراتورهای قدرت به مشابه قلب تپنده سیستمهای قدرت میباشند که هر نوع خلل در عملکرد آن میتواند خسارات جبرانناپذیر اقتصادی را در برداشته باشد. عملکرد اقتصادی توربو ژنراتورها و هیدرو ژنراتورهای قدرت را میتوان با تکنیکهای نظارت آنلاین و یا پایش های دوره ای بهصورت قابلتوجهی افزایش داد.
بر اساس آمار ارائهشده یکی از دلایل اصلی خرابی ژنراتورها، آسیبهای ایجادشده در سیستم عایقی آنها بوده است.
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
عالی!!!!بازهم مطلب در این مورد بزارید.ممنون
حتما????
سلام.
فایل های دانلودشون رو هم قرار بدین .ممنون